16 Aralık 2014 Salı

Benim PSA yüksekmiş!

Şimdi Ne Olacak? 

Bu durumda sanırım ilk yapılması gereken şey panik olmamak. Bazen sanki PSA yüksekliği dünyanın sonu gelmiş kadar yıkıcı olabiliyor. Ayrıca PSA değeri normal iken serbest (free) PSA değerinin yüksekliği klinik olarak anlamlı bir durum ifade etmemektedir ve sadece serbest (free) PSA yüksekliğini PSA yüksekliği ile karıştırmamak gerekir. Ama böyle değil tabi ki. Bu korku aslında PSA yüksekliğine sebep olan onca neden varken bizim özellikle bir tanesi ile karşılaşmaktan korkmamız nedeniyle oluyor: prostat kanseri. 

Tamam sakin olmalıyız ama ne yapmalıyız peki? Öncelikle biz hangi hasta grubundayız, yani ek durumlar neler bunları belirlememiz gerekli. 

-- 52 yaşındayım. Rutin kontrol için kan tahlili yaptırdım. İdrar tahlilim normal; yani bir enfeksiyon bulgusu yok. İşeme ile ilgili şikayetim var/yok. Doktor parmakla rektal muayene yaptı ve normal olduğunu söyledi. 

Bu durumda muhtemelen size doktorunuz prostat biyopsisi yapılmasını önerecektir ve bu uygun olacaktır. Ancak bazı klinikler bu durumda ilaç tedavisi, yani antibiyotik kullanarak PSA değerinin bir süre sonra tekrar değerlendirmesini önerebilirler. Böyle yapılması durumunda, kontrol PSA değeri önemlidir. Yani ilk ölçümde 12 ng/ml çıkan PSA değerinin 2 hafta antibiyotik kullanımı sonrası ölçüldüğü zaman 3 ng/ml çıkması ile  5 ng/ml çıkması aynı şey değildir. İkinci durumda evet PSA değeri  düşmüştür ama bu değer de sonuçta normalin üzerindedir. 

Bazı klinikler ise bu durumda doğrudan prostat biyopsisi yapılmasını önerebilir.(Kliniğimizde de bu yol uygulanmaktadır.) Ancak bu durumda PSA değeriniz 4-10 ng/ml  arasında ise tekrar kan tahlili yapılmalı, bu kez PSA ile beraber serbest (free) PSA değerine bakılmalıdır ve sonuç doktorunuz tarafından değerlendirilmelidir. Burada elde edilen serbest (free)/total PSA değeri sadece prostat biyopsi sonucunda bir öngörü yapmak için kullanılacaktır. PSA değeri ilk ölçümde 10 ng/ml dan büyük ise bu oranın bir anlamı olmayacaktır. Dolayısı ile bu durumda ikinci kan tahlili yapılmadan direk biyopsi randevusu alınır.

--52 yaşındayım. Rutin kontrol için kan tahlili yaptırdım. İdrar tahlilim normal yani bir enfeksiyon bulgusu yok. İşeme ile ilgili şikayetim var/yok. Doktor parmakla rektal muayene yaptı ve bazı sertlikler tespit ettiğini söyledi.

Bu durumda prostat biyopsisi size önerilecektir ve yapılması uygun olacaktır. 

-- 52 yaşındayım. Rutin kontrol için kan tahlili yaptırdım. İdrar tahlilimde enfeksiyon olduğu söylendi. İşeme ile ilgili şikayetim var/yok. Doktor parmakla rektal muayene yaptı ve normal olduğunu söyledi. 

Bu durumda tedavi başlanması, tedavi sonrası idrar tahlili tekrar edilmesi ve idrar tahlilinde anormal bir durum olmadığı saptandıktan sonra PSA değerinin tekrar bakılması uygun olacaktır. Kontrolde çıkan PSA değerine göre sürecin ilerleyişi belirlenecektir.

-- 52 yaşındayım. Rutin kontrol için kan tahlili yaptırdım. İdrar tahlilim normal yani bir enfeksiyon bulgusu yok. İşeme ile ilgili şikayetim var/yok. Doktor parmakla rektal muayene yaptı ve normal olduğunu söyledi. Ama ben size gelmeden önce farklı iki merkezde PSA baktırdım ve ilk sonuç 7 ng/ml geldi. Daha sonra başka bir hastanede kontrol ettirdim ve sonuç 6.2 ng/ml geldi.

Yine aynı durum sonuç olarak her iki kan tahlilinde de PSA değeri yüksek. İkinci yapılan tahlilde düşük bir değer elde edilmesi sizin prostat biyopsisi kararınızı değiştirmeyecektir. Yalnız bu durumda eğer bakılmamış ise beraberinde serbest PSA bakılması gerekecektir.

Tüm bu değerler hesaplanırken hastanın AVODART tb ya da DUTAPROS tb kullanımı belirtilmeli ve 6 aydan uzun süreli bir kullanım söz konusu ise elde edilen kan PSA değerinin 2 katı hesaplanmalı ve PSA değeri bu sonuç kabul edilmelidir.(PSA değeri X 2)

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder